יום שלישי, 29 באפריל 2014

עיון בתב"ע לפני רכישת דירה

תב"ע, תוכנית בנין עיר, הנה תוכנית המפרטת את תוכניות הפיתוח העתידיות של אזור מסויים (עיר, שכונה) מבחינות שונות: תכנון כלכלי, פיזי, תרבותי וחברתי. התוכניות נעשות בשילוב של גורמים ממשלתיים (משרד הפנים, משרד השיכון) וגופים עירוניים (עיריות, ועדות מקומיות), אשר ביחד מנסחים את התב"ע.

התב"ע מכילה שני מסמכים עיקריים: תשריט ותקנון.

תשריט – התשריט הוא מפה המתארת את האיזור המדובר וחלוקתו למגרשים. לכל מגרש צבע שונה אשר מסמן את ייעוד המגרש (מגדלים, איזורי מסחר, בתים צמודי קרקע ועוד) ולפי מקרא ניתן לדעת מה התוכנית העתידית לכל מגרש.

תקנון – מסמך כתוב המשלים את התשריט ובו מפורטים התוכניות, ההוראות כיצד ליישם אותן וכן ההגבלות שחלות על כל מגרש ומגרש.

למה חשוב לעיין בתב"ע?
לפני קניית דירה יש לבדוק את התב"ע ואת התוכניות העתידיות שאמורות להיות בסביבת הדירה בה אנו מתעניינים: היכן יש איזורי מסחר בקרבתכם, האם יש איזורי תעשייה ומפעלים, היכן עוברים כבישים, היכן מקומות הבילוי הקרובים לדירתכם, האם בקרבת הבית יש בתי ספר וגני ילדים, האם יש שטחים פתוחים, גינות ופארקים, ועוד תוכניות שיכולות להשפיע על החלטתכם לרכוש את הדירה ועל איכות חייכם בזמן המגורים בה.


את התב"ע ניתן להשיג בעיריות השונות. מומלץ להתייעץ עם עורך דין מקרקעין בכדי להבין את התשריט והתקנון, וכמו כן לבדוק את האפשרות לערוך משא ומתן עם הקבלן המוכר את הדירה בעקבות התכנונים העתידיים (לדוגמא אם הקבלן מציע נוף לים אך בעוד מספר שנים ייבנו מגדלים אשר יסתירו את הנוף). בדיקת התב"ע לפני קניית דירה יכולה למנוע הפתעות לא נעימות ולהשפיע על החלטתכם הסופית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה